TRENČÍN. Krajské mesto je v dĺžke cyklotrás na chvoste medzi všetkými krajskými mestami na Slovensku. Zlepšiť by sa to malo už tento rok. Investíciou vo výške 240- tisíc eur plánuje Trenčín naštartovať budovanie cyklotrás na území mesta. Prvá cyklotrasa pôjde z najväčšieho mestského sídliska Juh do centra mesta, na jej vybudovanie vyčlenili poslanci mesta v rozpočte na tento rok 180-tisíc eur.
Práce sa začnú na jar
So stavbou chcú začať už na jar, v priebehu tohto roka bude hotová približne polovica tejto cyklotrasy.
V prvej fáze pôjde najmä o Soblahovskú – od kruhového objazdu pri Keramoprojekte po predajňu Dobrej knihy pri evanjelickom kostole.
„Je to prelomová záležitosť, začiatok budovania cyklotrás v Trenčíne. Je to významná investícia do naozaj reálnej, bezpečnej cyklotrasy. Plus máme ešte v rozpočte k tým 180-tisíc eurám schválených ďalších 60-tisíc eur na posilnenie cyklotrás. Ale to už nie je otázka vybudovania cyklotrás, ale ich značenia na cestách,“ povedal primátor Trenčína Richard Rybníček.
Cyklokomisia, ktorá funguje na mestskom úrade, už podľa primátora pripravuje ďalšie projekty na vybudovanie cyklotrás v Trenčíne za štyri milióny eur.
„To sú projekty, ktoré sú pripravené a chceme ich financovať z peňazí Európskej únie. Do Trenčína ako krajského mesta by malo ísť z eurofondov 14 miliónov eur, z nich až štyri milióny pôjdu na vybudovanie cyklotrás. Verím, že v priebehu štyroch – piatich rokov by sa tak Trenčín mohol zásadne zmeniť aj z pohľadu cyklodopravy,“ dodal trenčiansky primátor.
Čakalo sa len na peniaze
Cyklochodník od centra pod sídlisko Juh je podľa mestského poslanca a člena cyklokomisie Richarda Ščepka prvá fáza, ktorá je už aj naprojektovaná. „Čakalo sa len na peniaze, ktoré sú v tejto chvíli schválené. Pôjde úsekom, ktorý je z hľadiska bezpečnosti najkritickejší – od Braneckého po kruhový objazd pri Keramo- projekte," upresnil Ščepko.
Výhrady sú k projektu
Budovanie prvej cyklotrasy víta aj občiansky aktivista Norbert Brázda. „Výhrady mám iba k tomu, ako je to naprojektované, myslím, že je to zbytočne predražené, dalo sa to urobiť lacnejšie pri rovnakej funkčnosti. Peniaze sa dali využiť na projektovú prípravu ďalších trás.“
Ich pripravenosť je podľa neho kľúčová pre čerpanie eurofondov.
„Aby sa nestalo to, čo v roku 2012 pri príprave tejto cyklotrasy, keď sme boli postavení pred hotovú vec, že za dva mesiace treba trasu naprojektovať, aby ju bolo možné preplatiť z eurofondov. To sa vtedy nestihlo. Na tieto účely treba využívať najmä eurofondy,“ dodal Brázda.
Konečne nastal pohyb
Národný cyklokoordinátor Peter Klučka vníma chýbajúce cyklotrasy v Trenčíne aj z pohľadu návštevníka mesta.
„Každoročne chodievam z centra mesta do areálu letiska na festival Pohoda, vidím, že cyklotrasy chýbajú. Konečne na strane mesta nastal pohyb a je tam snaha, aby sa zlá situácia zmenila,“ hovorí Klučka.
Objem peňazí, ktoré by mohol dostať Trenčín z eurofondov, je podľa neho ale otázny. „Je predčasné o tom hovoriť, závisí to od kvality podaného projektu a žiadosti o nenávratný finančný príspevok,“ informoval Klučka.
Cyklistom v Trenčíne chýba bezpečnosť
Cyklotrasy v Trenčíne chýbajú aj obyvateľom mesta. „Bolo by na čase. Som cyklista od šestnástich rokov, raz ma už auto zrazilo. Chodím teraz po chodníkoch, čo by sa nemalo. Keby bola cyklotrasa, veľmi by to vyhovovalo,“ povedal dôchodca Štefan Závodný z Trenčína.
Podľa mladej mamičky Lucie z Trenčína tu nie je priestor na bezpečné bicyklovanie. „Potenciál tu je, trasa z Juhu do centra môže byť. Len nech sa to rozširuje,“ povedala.
„Chýba to tu už dávno, sme radi, že sa tu konečne niečo deje. Na bicykli chodíme, chýba tu ale prepojenie a bezpečnosť. Šoféri sú bezohľadní, cyklisti sú ako slabší na cestách ohrození,“ dodal Andrej.