Trenčín Nové Mesto nad Váhom Myjava na Facebooku Bánovce nad Bebravou

Architekti ukázali, aký môže byť Trenčín o niekoľko desaťročí

Ako dostať ľudí späť do centra, ako ho prepojiť s riekou a ako vyriešiť dopravu v centre mesta, ukázali architekti a dopravný inžinier.

Na prezentácii ukázali aj 3D vizualizáciu možnej budúcej podoby mesta. (Zdroj: ANDREJ LUPRICH)

TRENČÍN. Nové budovy v centre Trenčína so zelenými strechami, divadlo, hotel či vyhliadková veža. A úplne nový koncept dopravy. Aj tak by mohol vyzerať v budúcnosti Trenčín.

Hlavný architekt mesta spolu s tímom spolupracovníkov na verejnej diskusii prezentovali vízie pre centrálnu mestskú zónu, jej prepojenie s oboma brehmi Váhu a štúdiu nového dopravného riešenia.

Podkladom boli výsledky ideovej súťaže Trenčín mesto na rieke z roku 2014.

Ako dostať ľudí späť do centra

Predseda odbornej poroty architekt Drahan Petrovič ocenil proces, ktorý v Trenčíne už 6 rokov prebieha.

„Z môjho pohľadu je to absolútne unikátna situácia minimálne v rámci Slovenska. Príprava celej súťaže, participácia obyvateľov by mohla byť vzorom pre ktorúkoľvek samosprávu,“ skonštatoval Petrovič.

Zo súťaže podľa neho vyplývajú pre mesto a obyvateľov dve najdôležitejšie úlohy.

„Prvou je dostať ľudí späť do centra mesta, čo je momentálne najpreferovanejší princíp územného plánovania vo svete. Nerozťahovať mestá do polí, ale snažiť sa stavať tam, kde je hotová infraštruktúra. Mesto má unikátnu pozíciu, že tu vlastní pozemky, malo by byť cieľom dostať sem ľudí,“ povedal Petrovič.

Druhou úlohou je podľa neho spojenie historického centra s Váhom, jeho rozšírenie tak, aby bolo čo najmenej bariérové.

„Dnešná Hasičská ulica tvorí veľmi výraznú prekážku medzi Váhom a centrom, druhým najzásadnejším prvkom pri rešpektovaní intenzity dopravy je, aby sa to centrum rozšírilo a spojilo s Váhom,“ dodal Petrovič.

Mix najlepších myšlienok

Mix najlepších myšlienok z víťazných návrhov spracovali odborníci spolu s hlavným architektom do nového urbanistického riešenia.

„V štúdii sme v centre mesta zadefinovali dôležité priestory a funkcie, na ktorých nám záleží. Konkrétne je to poloha nového hotela, divadla a tiež poloha škôlky a športových hál. Tieto funkcie máme presne zadefinované, ostatné bude polyfunkčná zóna,“ hovorí hlavný architekt Trenčína Martin Beďatš.

V kompiláte podľa neho nejde v prvom rade o architektúru, urbanistická štúdia má byť podkladom pre zmenu územného plánu.

Kľúčové dopravné riešenia nepočkajú

Ďalšiu časť plánu tvorí dopravný model mesta. Ten hovorí o tom, ako sa bude vyvíjať doprava v Trenčíne najbližších 30 rokov. „Vieme, aké dopravné opatrenia bude treba prijať, ktorým treba dať prioritu,“ skonštatoval Beďatš.

Najkľúčovejšie sú podľa neho štyri základné opatrenia – preložka cesty 1/61 – Hasičská a Štefánikova k železničnej trati až po križovatku pri Bille v Kubrej. Druhé opatrenie je vybudovať most z Ostrova do Orechového, aby sa odľahčil starý most a vznikol vnútorný mestský dopravný okruh.

Tretie opatrenie je diaľničný privádzač východ, pričom diaľnica by mohla fungovať ako obchvat a štvrté opatrenie je juhovýchodný obchvat.

„Kombináciou týchto opatrení vieme, ako sa budú autá správať. Treba však povedať, že ani jedno z týchto opatrení, ak sa spraví samostatne, nebude do tých 30 rokov stačiť,“ povedal hlavný architekt mesta s tým, že to bude zložitý proces.

Doprave hrozí kolaps

Dopravný projektant Igor Ševčík hovorí, že mesto Trenčín ma atypický tvar, polohu aj dopravné usporiadanie.

„Veľkou výhodou z minulosti je, že väčšina tranzitnej dopravy je presmerovaná na diaľnicu, ktorá tvorí časť obchvatu mesta, ktorý dnes už nemusíme riešiť. Potrebujeme začleniť dopravu, ktorá sa pohybuje po území mesta,“ uviedol na prezentácii Ševčík.

Doprava v meste musí mať podľa neho logiku a štruktúru, tak, aby nebola sústredená do jedného uzla, ako je to dnes v Trenčíne. „V prvom rade bolo treba analyzovať stav dopravy v meste a z neho aby vyplynul ďalší postup pri navrhovaní a výber jednotlivých dopravných stavieb,“ skonštatoval Ševčík.

Podľa analýzy narástol počet áut na Hasičskej ulici za posledné tri roky o viac ako štyri- tisíc. V máji 2016 prešlo po Hasičskej ulici 38 700 áut. Týmto tempom by podľa neho mohlo ku kolapsu dopravy v tomto mieste dôjsť už o 10 rokov.

„Predpoklad v roku 2045 je okolo 56-tisíc áut na Hasičskej ulici, čo by bolo absolútne nezvládnuteľné,“ dodal.

Podľa hlavného architekta Trenčína Martina Beďatša bude proces zmeny územného plánu prebiehať asi do jesene budúceho roka. Po jeho schválení by sa mali začať práce na projektoch pre územné rozhodnutie.

Ďalšie články z rubriky Spravodajstvo


  1. Hygienici našli v Trenčíne brazílske mäso od podozrivého výrobcu 6 960
  2. V Čachticiach sa zrazili autá, domáci poukazujú na nebezpečný úsek 577
  3. Ľuborča ničí súperov naďalej, V. Bierovce/Opatovce zaskočili Kočovce 389
  4. Z obchodu ukradol lososy, kešu aj pistácie 317
  5. Policajti budú kontrolovať vodičov 256
  6. Kúpeľný park príde o takmer 150 stromov 252
  7. Trenčianska Turná zaskočila Chocholnú-Velčice, Podolie strelilo päť gólov 209
  8. Trenčín vrátil Detve požičané 106
  9. Bábätká z trenčianskej pôrodnice Foto 95
  10. Vrchárska koruna Trenčianska ponúka 20 vrcholov v celom kraji 95

Najčítanejšie správy

Trenčín

Hygienici našli v Trenčíne brazílske mäso od podozrivého výrobcu

Miestna stravovacia prevádzka nakúpila 120 kilogramov mäsa, pri kontrole našli hygienici už iba 56 kg.

V Čachticiach sa zrazili autá, domáci poukazujú na nebezpečný úsek

Na hlavnej ulici v Čachticiach sa 27. marca v popoludňajších hodinách čelne zrazili dve autá. Jedno z nich náraz odhodil do autobusu, ktorý stál na zastávke.

Z obchodu ukradol lososy, kešu aj pistácie

Za krádež potravín môže muž zaplatiť tromi rokmi za mrežami.

Policajti budú kontrolovať vodičov

Počas tohto týždňa bude v Trenčianskom kraji celoslovenská osobitná kontrola zameraná na priestupky vodičov.

Blízke regióny

Osloboditeľov musia presťahovať. Pozrite, kam ich presunú

Pred pripravovanou obnovou Námestia SNP musí radnica vyriešiť problém s Pamätníkom osloboditeľov. Ten je vážne poškodený, odborná verejnosť sa prikláňa k jeho presťahovaniu na Študentskú ulicu.

Tribúna nevyhnutne potrebuje opravu

Časť tribúny na futbalovom štadióne je v zlom stave. Mesto vyčlenilo peniaze na jej sanáciu.

Fotonávrat: Spomínate si? Pred štyrmi rokmi zasypal Trnavu sneh

Kým dnes teplomer v Trnave hlási 20 stupňov nad nulou, inak tomu bolo 29. marca 2013. Trnavčania sa vtedy zobudili do zasneženého rána.

Šofér sa rútil mestom ako po diaľnici

Cestného piráta namerali policajti. Uložili mu najvyššiu možnú pokutu.

Terchovský policajt dostal ocenenie za záchranársky čin

Policajt vo svojom voľnom čase zachránil človeka v horiacej chate.

Všetky správy

Kaliňák vyčíslil Kiskove lety do Popradu, Danko ho obvinil z papalášizmu

Minister vnútra Róbert Kaliňák vyrátal, že súkromné lety prezidenta Andrej Kiska vyšli štát na takmer milión eur.

Bojoval za ľudské práva, teraz sa zastáva ich utláčateľov. Ján Čarnogurský

Čarnogurský mal vždy blízko k zákazom a príkazom napriek odporu väčšiny, tvrdí bývalý spolustraník Ivan Šimko.

Kriminalista: Máme prípady, keď predali dcéru na sex vlastní rodičia

Cena za človeka pri jeho zobchodovaní na čiernom trhu sa pohybuje od 3500 až do 20-tisíc eur.

Chcel zveľadiť Bratislavu, získal povesť ruského mafiána. Kto je Alexander Rozin?

Alexander Rozin má záujem o prenájom bratislavskej vinice. Poslanci mu však vyčítajú minulosť.

Kam vyraziť