TRENČÍN. Spustenie novej parkovacej politiky spôsobilo mimoriadne emotívny začiatok stredajšieho zasadnutia mestského zastupiteľstva. Svoj nesúhlas s novou parkovacou politikou vyjadrilo viac ako dvesto ľudí.
Nespokojní Trenčania zaplnili budovu mestského úradu, chceli sa zúčastniť na zasadnutí zastupiteľstva. Pre nedostatok miesta však zasadnutie prerušili na viac ako pol hodinu, pokým zamestnanci nainštalovali pred budovu mestského úradu reproduktory.
Ľudia, ktorí sa nevošli na balkón do rokovacej sály, tak počúvali diskusiu k parkovacej politike na Mierovom námestí.
Diskusiu sprevádzali pokriky a piskot, poriadok v budove mestského úradu zabezpečovalo 16 mestských policajtov.
Regulácia podľa protestujúcich prináša len komplikácie
„Nemám nič proti regulácii parkovania, ale rozumným spôsobom. Toto je nedomyslený nedorobok, náročný na byrokraciu, ktorý nám občanom, podnikateľom aj návštevníkom mesta komplikuje život. Nerieši problémy, tak ako by mal, ale prináša mnohé komplikácie,“ povedal jeden z nespokojných Trenčanov.
Nové dopravné značenie podľa neho so sebou prináša veľa nebezpečných situácií. „Obávam sa najmä zjednosmernenia ciest, kde v protismere budú jazdiť cyklisti. Je len otázkou času, kedy tam niekoho zrazí. Celý systém má veľa nedostatkov,“ skonštatoval.
Viacero ľudí odmieta za parkovacie karty zaplatiť. „Nechápem to, zvolíme si poslancov a tí idú proti nám, to je nelogické. Čiary nevyhovujú, chaotické jednosmerky, keď si zaplatíte kartu, nemáte zaistené, že zaparkujete. Načo to platiť?,“ pýtal sa ďalší protestujúci.
Kritika na zastupiteľstve
Stretnutie občanov počas zasadnutia mestského zastupiteľstva zorganizoval na sociálnej sieti aktivista Anton Beták. Počas svojho vystúpenia na zasadnutí mestského zastupiteľstva hovoril o nespokojnosti obyvateľov s aktuálnym stavom parkovacej politiky. Podľa neho je nový systém zle nastavený a zle pripravený.
„Ľudia nie sú proti regulácii parkovania. Regulovať ale neznamená automaticky platiť všade a bez rozmyslu. Ak to bude mať hlavu a pätu, ľudia zatlieskajú. Ak to však zostane takto, budú pískať,“ skonštatoval Beták.
Na zastupiteľstve vystúpila aj Michaela Michalová, podľa nej je parkovacia politika v súčasnej podobe nedoriešená, nedokončená, nespravodlivá a diskriminačná . „Ako môžete spustiť niečo, čo nespĺňa normy, maľujete parkovacie boxy na rozbitých cestách, či ľuďom kradnete chodníky. Úprimne poviem, že mi je zle z toho, čo vidím, ako sa krásne historické mesto mení na jedno veľké parkovisko,“ povedala na zastupiteľstve Michalová.
Primátor parkovacej politike verí
Rybníček sa nespokojným obyvateľom snažil vysvetliť, že novej parkovacej politike verí, pretože funguje všade v Európe a na svete.
„Celý výnos z parkovania zostáva samospráve a ani jeden cent nemôže byť použitý bez súhlasu mestského zastupiteľstva. Poslanci už dopredu rozhodli, že 70 percent zo získanej čiastky pôjde na budovanie nových parkovísk, zvyšných 30 percent na zlepšenie mobility,“ povedal Rybníček.
Od prítomných ľudí si musel napriek vysvetľovaniu vypočuť množstvo nelichotivých pokrikov. Všeobecne záväzné nariadenie o dočasnom parkovaní v Trenčíne je účinné od 15. marca. Za prvý týždeň je predovšetkým v centre evidentný pokles počtu vozidiel v uliciach o 40 až 50 percent. Primátor Rybníček ľudí nespokojných s plateným parkovaním žiadal, aby novému systému dali čas.
„Samozrejme, je potom možné, že nám to spočítate vo voľbách. Samozrejme, máte na to plné právo,“ uviedol predtým, ako odišiel na pohreb.
Viceprimátor Trenčína Ján Forgáč si podľa vlastných slov váži občanov, ktorí chcú vyjadriť svoj názor. "Musí to byť urobené kultivovane, v medziach slušnosti. Niektoré reakcie niektorých občanov boli pre mňa a z môjho pohľadu na hrane. To, že ľudia prišli, ak teda nebudem komentovať niektorých jednotlivcov, a vyjadrili svoj názor, tak to je podľa mňa úplne v poriadku. Je to v súlade s tým, že žijeme v demokracii a každý si môže povedať svoj názor na čokoľvek, povedal Forgáč.
Faktom podľa neho je, že nariadenie o parkovaní vstúpilo do platnosti a je účinné. "Nechcem to preceňovať ani podceňovať, ale sú dôkazy za tých pár dní, že to funguje. Ulice sa vyprázdnili, mesto je vzdušnejšie, je tu menej áut. Ale opakujem, nechcem to preceňovať, počkajme si na triezve štatistiky, s rozumom ich vyhodnoťme, a potom sa bavme o tom, či niečo funguje alebo nefunguje," zdôraznil viceprimátor.
Schválili viacero návrhov
Napriek informatívnemu charakteru tohto bodu programu poslanci predložili niekoľko návrhov na uznesenie. Schválili návrhy poslanca Martina Smolku, ktorý žiadal, aby odborné útvary mesta zabezpečili promptné odstránenie nedostatkov a kontrolu súladu nového dopravného značenia s dopravnými predpismi.
Zastupiteľstvo tiež schválilo Smolkov návrh, aby odborné útvary mesta priebežne monitorovali a vyhodnocovali dosahy novozavedenej parkovacej politiky, zhromažďovali a vyhodnocovali pripomienky občanov a v prípade potreby pripravili návrh opatrení na priebežnú optimalizáciu systému parkovacej politiky.
„Čas ukázal, že tu boli nejaké rozpory s dopravnými normami, ktoré treba dať do súladu, vyzval som exekutívu, nech tak koná čo najrýchlejšie, aby to nemalo dosah na obyvateľov mesta,“ skonštatoval Smolka.
Poslanci rovnako odobrili návrh poslanca Richarda Medala, ktorý navrhol zaviazať mestský úrad vypracovať správu, kto je za chyby v príprave parkovania zodpovedný, koľko bude stáť odstraňovanie nedostatkov zle namaľovaného vodorovného dopravného značenia, frézovanie a maľovanie nových čiar a komu budú chyby zosobnené.
„Parkovacia politika je šitá horúcou ihlou. Bolo to zbytočne uponáhľané, mali sme ísť od zóny A a B, na nej vychytať všetky muchy a postupne to rozširovať. Mohlo to byť bez tých emócií a v pohode,“ uzavrel Medal.
Poslanci neschválili dva návrhy poslanca Miloša Mičegu, ktoré odporúčali pozastaviť reguláciu parkovania formou platenej zóny a reguláciu parkovania riešiť dočasne využitím iných foriem regulácie podľa zákona o premávke na pozemných komunikáciách. V druhom návrhu odporučil prehodnotiť podmienky vydania parkovacích kariet a zjednodušiť proces ich vydávania.