Trenčín Nové Mesto nad Váhom Myjava na Facebooku Bánovce nad Bebravou

Vláčiky ich vracajú do detských spomienok

Päťdesiat zmenšených lokomotív a vyše dvesto vagónov premenilo Trenčín dočasne na raj železničných modelárov.

TRENČÍN. Takmer šesťdesiat metrov zmenšenín železničných tratí vrátilo počas deväťdňovej výstavy vláčikov do čias detskej fantázie aj tých najväčších „dospelákov“.

Lokomotívy ťahajúce množstvo vagónov z viacerých desaťročí, štyri železničné stanice, tunely, mosty, výhybky, dispečeri či semafory a prevádzka sprevádzaná trúbením i charakteristickým zvukom motorov predstavili prácu modelárov z Klubu Modrý horizont v Topoľčanoch.

V klube s členmi od sedem do sedemdesiat rokov pracujú aj aktívni modelári z Trenčína.

Krásne spomienky

Ak ste si mysleli, že k haváriám vlakov dochádza iba v reálnej doprave, mýlili ste sa.
Pri malej nepozornosti dispečingu môže prísť k zrážkam vlakov i v tomto nádhernom koníčku. Na trati ovládanej modelármi počas výstavy jazdilo súčasne množstvo železničných súprav.

„Na tejto akcii umožňujeme jazdiť aj návštevníkom výstavy. Modely parných lokomotív sú veľmi krehké, preto na výstave veľmi ani nejazdili. Bolo by riziko zveriť ich niekomu, kto nemá ešte skúsenosti. Jazdila najmä motorizovaná trakcia,“ vysvetli Karol Kaffka, podpredseda Klubu Modrý horizont.

V akcii videli návštevníci mašiny v mierke 1:87 najmä zo 70. rokov minulého storočia. Na lokálnych tratiach niektoré z nich premávajú aj dodnes. „Sú to všetko reálne mašiny, ktoré niekedy na našich koľajniciach jazdili. Modelmi mapujeme najmä vlaky, ktoré jazdili u nás. Ale máme aj dve nemecké lokomotívy,“ pokračoval Kaffka.

Parné stroje sa napokon medzi modernejšími „motorákmi“ na výstave s veľkým úspechom objavili.
Svet reálnych železníc premenili na koníček

Reálne železničné stanice s množstvom prechádzajúcich vlakov dokázala výstava vďaka modelárom spútať do pútavého zmenšeného priestoru. Ostatné už fungovalo ako na skutočnej železnici.

„Prevádzka sa rieši telefonickým spôsobom zabezpečenia. Vlaky sa ponúkajú a prijímajú z každej stanice. Prevádzka modelárov simuluje skutočnú prevádzku na železnici,“ potvrdil predseda Klubu Modrý horizont Peter Boris.

Vlaky na šesťdesiatich metroch dráh ovládajú modelári digitálne. Sú napájané striedavým prúdom a v každej mašinke majú zabudovaný digitálny dekodér. „Ten vyhodnocuje signál, ktorý prichádza koľajou. Rušňovodiči ovládajú rušeň pomocou myší – regulátorov. Tak určujeme rýchlosť, zapínanie svetiel či hluk motora,“ pokračoval predseda klubu.

Medzi modelármi je skutočný rušňovodič

Modelári rýchlosť rušňov nastavujú. „IC vlaky jazdia rýchlejšie, manipulačné vlaky pomalšie,“ potvrdil Boris. Vlakové súpravy vyrábajú z rôznych materiálov. Rámy i kolesá rušňov sú odlievané z kovu, kabína rušňa je plastová.

„Karosériu treba nastriekať potom do podoby, v akej jazdila. Treba urobiť aj okienka. Celú expozíciu, ktorú v Trenčíne návštevníci videli, sme budovali takmer šesť rokov,“ povedali modelári. Dnes majú modelári z Modrého horizontu okolo železničnej trate množstvo stromov, budov, cestujúcich, ale aj zamestnancov dráh.

Okolo preháňajúcich sa vlakov sa pasie dobytok a do odstavených vagónov v staniciach nakladajú žeriavy či vysokozdvižné vozíky náklad. Rušne za sebou ťahajú osobné vagóny, ale aj nákladné vagóny naplnené uhlím, pivom či tankami.

„Mnohí stredoškoláci sa v našom klube takto naučia reálne návyky z praxe. Pomáha im to aj pri štúdiu. V klube máme člena od jeho štrnástich rokov a už o dva mesiace sa stane profesionálnym rušňovodičom. Ďalší z členov bude dopravný inžinier,“ pochválil prácu mladých Boris.

Modely vznikajú v storočnej olejárni

Vlaky prechádzali zmenšenými modelmi skutočných staníc Radošina, Veľké Bielice a Veľké Uherce. Čulý dopravných ruch vládol aj vo fiktívnej neexistujúcej stanici Jozefov. Tá vznikla vo fantázii modelárov a ich ruky ju pretavili do železničného uzla.

„Železničný život predstavujeme v staniciach približne okolo roku 1970. Pri tvorbe modelov sme využili dobové fotografie, presne tak to tam vtedy vyzeralo,“ informoval ďalej Kaffka. Modely tvoria v jednej z budov bývalého železničného depa v Topoľčanoch.

Občianske združenie Modrý horizont vzniklo pred šiestimi rokmi. Dnes združuje 36 nadšencov železničnej dopravy. „Klub svoje aktivity vyvíja v zrušenom železničnom depe. V prenájme máme storočnú budovu olejárne.

V tej máme vybudované aj železničné múzeum. Je v ňom aj dopravná kancelária, píšťalky, výpravky, režimky i cestovné lístky,“ dodal Kaffka.


  1. Miestne akčné skupiny sa sťažujú na diskrimináciu 1 529
  2. Rybníček sa rozhoduje, ako ďalej so zakladaním strany TOSKA 1 037
  3. Historik: Matúš Čák Trenčiansky bol silnou osobnosťou 686
  4. Vo Veľkých Bierovciach vybuchla bioplynová stanica Foto 565
  5. Otvorenie letnej plavárne sa blíži + FOTO Foto 213
  6. V Starej Turej sa dejú Divné veci Foto 204
  7. Trenčín si na rekonštrukciu námestia požičia Foto 188
  8. Historické dominanty kraja bude propagovať hra Hravé hrady 176
  9. Richard Krchnák: Medvede sa vás boja viac ako vy ich Foto 162
  10. Takmer štvrtina nezamestnaných v kraji je mladšia ako 30 rokov 151

Najčítanejšie správy

Trenčín

Miestne akčné skupiny sa sťažujú na diskrimináciu

Miestnym akčným skupinám hrozí, že budú nútené ukončiť svoju činnosť. Ministerstvo upravilo podmienky pre získanie peňazí, miestne akčné skupiny z Považia hovoria o diskriminácii.

Rybníček sa rozhoduje, ako ďalej so zakladaním strany TOSKA

Tvrdí, že všetko ide zatiaľ podľa plánu. Hovorí o vytváraní tímu ľudí aj o príprave dvoch programov.

Historik: Matúš Čák Trenčiansky bol silnou osobnosťou

Matúš Čák Trenčiansky bol pánom 14 žúp, 50 hradov a 500 dedín, chcel však viac.

Vo Veľkých Bierovciach vybuchla bioplynová stanica

Pri nehode utrpel jeden zamestnanec mierne popáleniny.

Otvorenie letnej plavárne sa blíži + FOTO

Primátor Richard Rybníček avizuje, že letnú plaváreň otvoria v polovici júna.

Blízke regióny

Drogy boli v injekčných striekačkách

Pri domových prehliadkach u troch podozrivých polícia zaistila väčšie množstvo pervitínu. Z drogovej činnosti sú obvinení traja muži.

Trnava chce obmedziť pohyb psov, výbehy by mohli vyriešiť developeri

Výška dane za psa, chovaného v bytovom dome, je v Trnave najnižšia z okolitých miest. Na najnižšej úrovni je však aj servis, ktorý psičkárom mesto poskytuje.

Novodubničania sa dočkali. Nemožné sa stáva skutočnosťou

To, čo sa zdalo pred pár rokmi nemožné, je skutočnosťou. V Novej Dubnici sa, síce s meškaním pár dní, po pätnástich rokoch budú opäť kúpať na kúpalisku.

Hľadáte nové zamestnanie? Toto sú voľné miesta v regióne

Aktuálny zoznam obsahuje desiatky ponúk práce v rôznych profesiách.

V Stephaneu chce arcidiecéza zriadiť múzeum a knižnicu

Budova Stephaneum je starším Trnavčanom známa aj ako bývalý detský domov na Halenárskej ulici v Trnave.

Všetky správy

Ako narastú platy vo Volkswagene a čo s obednou pauzou (príklady)

Finálna dohoda je pri tretej tarifnej triede vyššia o 280 eur oproti poslednej ponuke Volkswagenu.

Štrajk sa končí, odborári sa dohodli s Volkswagenom

Pracovať prestali zamestnanci firmy v utorok ráno. Štrajk dokopy trval šesť dní.

Sagan vracia milióny, ktoré doňho investovali. Jeho šéf je spokojný

Bývalý nemecký cyklista Ralph Denk založil pred siedmimi rokmi amatérsky tím, teraz je medzi elitou. Aj vďaka Saganovi.

Milióny na štadióny míňajú svoj cieľ

V Košiciach má v roku 2019 vďaka štátnej dotácii stáť nový futbalový štadión. Klub však skrachoval, a je otázne, kto na ňom bude hrať.

Slovensko má výnimočnú generáciu, mladíci si trúfli na najlepších v Európe

Čo ukázali futbalové majstrovstvá Európy hráčov do 21 rokov?

Kam vyraziť