Trenčín Nové Mesto nad Váhom Myjava na Facebooku Bánovce nad Bebravou

Mesto chce predĺžiť zmluvu so SAD-kou. Bez súťaže

Mesto chce predĺžiť zmluvu s aktuálnym prepravcom na prevádzku MHD o ďalších päť rokov. Verejnú súťaž vyhlásiť neplánuje, podľa Transparency International samospráva vytvára pre aktuálneho poskytovateľa regionálny monopol.

(Zdroj: ANDREJ LUPRICH)

TRENČÍN. Na konci augusta vyprší zmluva mesta so Slovenskou autobusovou dopravou na prevádzku hromadnej dopravy v Trenčíne.
Mesto ju chce predĺžiť o ďalších päť rokov, verejnú súťaž, ktorá by mohla priniesť úsporu peňazí alebo zvýšiť kvalitu cestovania, nechystá.

Podľa Transparency International tak samospráva vytvára pre aktuálneho poskytovateľa regionálny monopol.

Verejné obstarávanie by bolo náročné, tvrdí mesto

Zmluvu s dopravcom uzavrelo mesto ešte v roku 2005, o jej predĺžení rozhodnú poslanci mestského zastupiteľstva na májovom zasadnutí.

„Navrhnúť predĺženie zmluvy o päť rokov sme sa rozhodli aj s ohľadom na hodnotu investícií dopravcu do obnovy a rozšírenia vozového parku v minulých rokoch. Súčasný dopravca bude aj naďalej používať zakúpený vozový park, čím nebudú vznikať dodatočné náklady vo forme zvýšených odpisov,“ zdôvodnila rozhodnutie mesta hovorkyňa Erika Ságová.

Súťaž by mohla priniesť kvalitnejšiu alebo lacnejšiu službu pre obyvateľov.

MICHAL PIŠKO,TRANSPARENCY INTERNATIONAL

Nevyužiť verejnú súťaž, ale predĺžiť zmluvu s aktuálnym dopravcom, je podľa nej v súlade so zákonom.

„Túto možnosť nám dáva legislatíva a využili ju už viaceré mestá na Slovensku. Okrem toho, proces verejného obstarávania by bol – pokiaľ ide o službu vo verejnom záujme v cestnej osobnej doprave – veľmi náročný a komplikovaný,“ skonštatovala hovorkyňa Trenčína.

Vyjednali lepšie podmienky

Dodatok podľa nej vylepšuje pozíciu mesta ovplyvniť výšku ekonomicky oprávnených nákladov, a tým aj výšku straty z prevádzky mestskej hromadnej dopravy, ktorú platí mesto zo svojho rozpočtu.

Prečítajte si tiež:Výstavbu terminálu odložili na neurčito

„Nákup nových autobusov bude možný len po predchádzajúcej dohode formou dodatku k zmluve, dohodnutá je maximálna cena opráv autobusov, pričom všetky opravy nad túto cenu budú musieť byť odsúhlasené mestom, pričom je na rozhodnutí mesta, či bude súhlasiť s opravou, alebo požadovať iné riešenie. Ak mesto nájde ekonomicky výhodnejší spôsob riešenia, dopravca ho musí akceptovať,“ uviedla Ságová.

Hovorkyňa Slovenskej autobusovej dopravy Trenčín Ivana Strelcová tvrdí, že o podpise zmluvy s mestom ešte intenzívne rokujú.

„Súčasná zmluva platí do konca augusta a my len privítame, ak budeme môcť plynule pokračovali ďalej,“ uviedla Strelcová s tým, že mesto má už roky dôležité slovo a plnú kontrolu pri všetkých väčších investíciách.

„Rozhoduje o tom, či sa bude obnovovať vozový park, akými autobusmi, ale aj to, akým spôsobom sa bude riešiť následná údržba a servis vozidiel,“ dodala Strelcová.

Súťaž mohla priniesť lepšie podmienky

Poslanec mestského zastupiteľstva a člen komisie dopravy Richard Medal považuje predĺženie zmluvy a nevypísanie verejnej súťaže za neprístojné.

„Je to proti všetkým pravidlám transparentnosti a spravodlivej súťaže medzi rôznymi dodávateľmi tejto služby. Z tohto vývoja som veľmi prekvapený a rozhodne s ním nesúhlasím,“ skonštatoval Medal s tým, že verí, že opozícia v mestskom parlamente spoločne zahlasuje proti návrhu.

Prečítajte si tiež:Poslanci schválili zmenu územného plánu Trenčína

„Pokiaľ sa pamätám, hneď na začiatku tohto volebného obdobia pán primátor poslanecký zbor informoval o tom, že nás čaká práve verejná súťaž na nového dopravcu,“ povedal.

Ak by mesto vyhlásilo súťaž, podľa neho by to prinieslo pre mesto lepšie podmienky.

Samospráva vytvára monopol, tvrdí Transparency

Absenciu verejnej súťaže kritizuje aj mimovládna organizácia Transparency International Slovensko.

„V prípade automatického predlžovania zmluvy samospráva vytvára pre aktuálneho poskytovateľa regionálny monopol, čo znižuje tlak na efektivitu poskytovania služby ako i nakladania s verejnými prostriedkami,“ uviedol projektový koordinátor organizácie Michal Piško.

Ten by za zodpovedný považoval prístup, ak by mesto pred vypršaním zmluvy urobilo minimálne dôkladný prieskum trhu a zistilo, za akých podmienok sú poskytovatelia schopní službu pre obyvateľov poskytovať.

„Bez vykonania dôkladného prieskumu trhu môže byť pre samosprávu ťažko obhájiteľné, prečo nepristúpila k súťaži, ktorá je transparentnejšia. Mohla by priniesť kvalitnejšiu alebo lacnejšiu službu pre obyvateľov,“ dodal Piško.

Mesto platilo stratu takmer dva milióny

Minulý rok najazdili autobusy MHD v Trenčíne takmer dva milióny kilometrov, odviezli viac ako 5 miliónov cestujúcich.

Tržby za rok 2016 boli vo výške 1,44 milióna eur, ekonomicky oprávnené náklady vrátane zisku boli vo výške 3,42 milióna eur.
Strata za minulý rok, ktorú mesto uhradilo dopravcovi, bola vo výške takmer dva milióny eur.

Ďalšie články z témy Doprava

Pozrite si tiež články z hlavnej témy Doprava  na nassenec.sme.sk
Článok je zaradený aj do ďalších tém Doprava, Doprava, Doprava

  1. Vo Veľkých Bierovciach vybuchla bioplynová stanica Foto 3 451
  2. Voda zo studničky na Partizánskej nie je pitná Foto 1 049
  3. Hossovi pomáhali liekmi, ale aj zmesou práškov na pranie 636
  4. Otvorenie letnej plavárne sa blíži + FOTO Foto 627
  5. O post župana zabojujú traja kandidáti 595
  6. Trenčín si na rekonštrukciu námestia požičia Foto 486
  7. Historik: Matúš Čák Trenčiansky bol silnou osobnosťou 438
  8. FOTO: Socha osloboditeľa zostala bez hlavy Foto 350
  9. V Starej Turej sa dejú Divné veci Foto 227
  10. Vietor a dážď zamestnal hasičov 221

Najčítanejšie správy

Trenčín

Vo Veľkých Bierovciach vybuchla bioplynová stanica

Pri nehode utrpel jeden zamestnanec mierne popáleniny.

Voda zo studničky na Partizánskej nie je pitná

Vody z prameňa obsahovala koliformné baktérie, ktorých zdrojom môžu byť ľudské alebo zvieracie exkrementy.

Hossovi pomáhali liekmi, ale aj zmesou práškov na pranie

O zdravotných problémoch špičkového krídelníka, pre ktoré teraz minimálne na jeden rok prerušil kariéru, vedeli nielen jeho najbližší, ale aj jeho spoluhráči.

Otvorenie letnej plavárne sa blíži + FOTO

Primátor Richard Rybníček avizuje, že letnú plaváreň otvoria v polovici júna.

O post župana zabojujú traja kandidáti

Záujem uchádzať sa o post predsedu Trenčianskeho samosprávneho kraja zatiaľ potvrdili traja politici.

Blízke regióny

Prievidza hľadá nového dopravcu

Mesto vyhlási súťaž na krátke obdobie do času, kým nájde nového dopravcu na obdobie desiatich rokov.

Trnava bude mestom detí, dospelí budú potrebovať víza

Veľká prázdninová hra na mesto odštartuje v Trnave v pondelok 17. júla. Priestory zimného štadióna sa premenia na miniTrnavu, kde nebude chýbať radnica, univerzita, úrad práce či remeselné dielne.

Trnavčania sa už môžu kúpať v prírodnom kúpalisku Kamenný mlyn

Okrem prírodného charakteru je najväčšou prednosťou kúpaliska prijateľné vstupné.

Centrum Rajca je mŕtve. V prázdnom priemyselnom areáli by mal vzniknúť novodobý „rínok“

Rajčania oživujú mesto netradičným projektom komunitného centra.

Prievidza zverejnila program letných podujatí na námestí

Divadelné predstavenia pre deti, letná čitáreň, animované filmy ale aj nočné kino oživia centrum mesta.

Všetky správy

Macedónsko udržalo šance Slovákov, Portugalci nepostúpia

Portugalci potrebovali vyhrať o tri góly.

Je smutné, že moje precitnutie trvalo tak dlho

Zhltol som Váhostav, Čistý deň, Evku, Bašternáka, Kočnera a bol by som možno zhltol aj Červenú čiapočku, keby som nevidel ten rozhovor so Strakom.

Ponuka Volkswagenu je blízko očakávaní odborov. Prečo sa ďalej štrajkuje

Pri najnižšom tabuľkovom plate je štvoreurový rozdiel medzi ponukou vedenia a požiadavkami odborov.

Pálffy na kongres neprišiel. Nastupuje Šatan, asi vyberie trénera z cudziny

Odporcovia šéfa hokejového zväzu Martina Kohúta na kongres neprišli.

Búrková smršť napáchala v obciach a mestách na východe veľké škody

V Miňovciach ostali ľudia z bytovky bez strechy nad hlavou.

Kam vyraziť