Neprehliadnuteľný symbol slovenskej štátnosti, ktorý na Ostrom vŕšku stál od roku 2007, už neexistuje. Jeho autor ho chce nahradiťnovým monumentom.
KÁLNICA. Dvanásťmetrové dielo umeleckého rezbára Ferdinanda Bolebrucha z Nového Mesta nad Váhom zničil zub času a poveternostné podmienky. Jaseňové drevo, z ktorého bol dvanásťmetrový dvojkríž vyrobený, neodolalo sedemročným nástrahám nepriaznivého počasia v horách nad Kálnicou.
Rezbár zo zničeného kríža vyrobil priamo na vrchu veľký stôl a vo svojom ateliéri už pripravuje náhradu kríža s dvoma ramenami.
O zničení dreveného dvojkríža informovalo Ferdinanda Bolebrucha takmer päťdesiat ľudí. Ľudia mu telefonovali, navštívili ho osobne a ozvali sa mu aj prostredníctvom internetu.
Obrovský kríž sa po páde rozlámal
„Kríž neodolal silnému vetru. Jaseň, ktorý bol osadený do skaly, v nej pôsobením nevsiaknutej vody postupne zgrnel. Vietor ho doslova utrhol a obrovský kríž po dopade na skaly sa celý rozlámal,“ potvrdil jeho autor.
Rezbár ho 29. mája priamo na Ostrom vŕšku rozrezal na časti. Napriek pádu často navštevovaného kríža budú zvyšky z jeho dreva slúžiť turistom naďalej.
„Zvyšky som použil na výrobu trojmetrového stola a dvoch lavíc, na ktorých budú oddychovať ľudia,“ potvrdil Bolebruch. Nový kríž bude hotový už čoskoro. Podľa majstra Bolebrucha na Ostrom vŕšku nemôže chýbať. „Veď je zaznamenaný aj v turistických sprievodcoch a bulletinoch,“ hovorí.
Obrovské rozmery kríža ostanú zachované
Pôvodný dvanásťmetrový dvojkríž vztýčili na Ostrom vŕšku 1. septembra 2007 v roku Jozefa Miloslava Hurbana. Jeho nasledovník bude stáť už onedlho na totožnom mieste, ktoré sa nachádza vo výške 572 metrov nad morom.
Dvojica ramien bude dosahovať dĺžku 3 metre a 2,5 metra. Pôvodný jaseňový kríž s dvoma ramenami mal hmotnosť 1500 kilogramov, jeho dvojník z tvrdého dubového dreva bude trikrát ťažší.
Z miesta, kde sa bude týčiť, majú turisti dokonalý výhľad na celé Považie. Neodmysliteľnou súčasťou dvojkríža bude opäť niekoľko metrov vysoké drevené trojvŕšie.
„Pred siedmimi rokmi nám ho pomohol vztýčiť pomocou navijaka a pevných lán lesný traktor. Teraz to bude ešte komplikovanejšie,“ podotkol jeho tvorca.
Zložitý spôsob dopravy na vrchol
Pri výrobe náhrady zničeného dvojkríža vsadil rezbár Bolebruch tentokrát na výrazne kvalitnejšie a tvrdšie drevo. Jeho spodok ošetria asfaltovým penetrátom.
„Na výrobu nového kríža využívam drevo z dvestoročného dubu z Kálnice. Kríž bude ešte mohutnejší, ale jeho výšku a rozpätie zachováme z pôvodného modelu. Na kríž vyrežem roky 2007 a 2014,“ potvrdil Bolebruch.
Nový dubový dvojkríž vyrezáva v ateliéri v Kálnici. Len pri rezaní hlavného sťažňa spotreboval v motorovej píle deväť litrov benzínu a štyri litre oleja.
Spôsob dopravy veľkého kolosu na vrch je pre neho stále dilemou. Prvý, dnes už neexistujúci dvojkríž, vyrobil totiž priamo na Ostrom vŕšku. Jaseňové drevo rezbárovi „na miesto činu“ vtedy dotiahol traktor.
„Vyvezieme ho tam pravdepodobne na tatrovke. Zo Zlatníkov sa tam dá dostať, v smere od Kálnice by sme ho tam určite nedopravili. Z Kálnice je to približne dvanásť kilometrov,“ skonštatoval Bolebruch.
Nový dvojkríž odolá aj počasiu
Postaviť monumentálny dvojkríž, ku ktorému smerujú turisti v rámci Hviezdicového pochodu a chodia k nemu spievať aj hymnické piesne, je ďalším problémom.
„Na vrch musíme vyviezť aj elektrocentrálu, vŕtačky a množstvo skrutiek. Spevňujúce železá pribetónujeme do skaly. Tentokrát dvojkríž vietor už nevyvráti,“ tvrdí známy umelecký rezbár.
Vztýčiť približne štyri tony vážiaci kríž bude doslova sizyfovskou prácou. Dubový kríž bude omnoho ťažší ako jeho predchodca.
„Prvý kríž stavalo tridsať chlapov, využívali sme laná a traktor. Teraz špekulujem privolať na pomoc autožeriav. Bez neho pravdepodobne nemáme šancu,“ dodáva Bolebruch. Kríž bude ďalekohľadom viditeľný až z Nového Mesta nad Váhom, voľným okom ho zazriete už o pár týždňov aj z lyžiarskeho areálu Piesky.