TRENČÍN. Škola bude jediná svojho druhu na Slovensku, keďže ponúkne miesto aj pre autistické deti s mentálnym postihnutím, ale tiež pre autistické deti s normálnym intelektom. Pri deťoch s poruchou autistického spektra je asi 80 percent postihnutých mentálne, a 20 percent je bez mentálneho postihnutia.
„Existuje viacero typov špeciálnych škôl, ale väčšina z nich je len pre mentálne postihnutých. Aj tu v Trenčíne je v špeciálnej základnej škole vytvorená trieda pre autistické deti, ale je tam problém, že tam môžu zobrať deti len s mentálnym postihnutím,“ hovorí riaditeľka Trenčianskeho autistického centra Helena Vlnková.
Vtedy vzniká problém, pretože v bežných školách dokážu autistické deti fungovať len ťažko, a do špeciálnych škôl ich nezoberú, pretože majú intelekt v normálnej výške.
Chýbajú ešte dve deti
Projekt súkromnej základnej školy má zákonom stanovený minimálny počet desať žiakov. Momentálne je prihlásených osem detí, dve miesta sú ešte voľné.
„Som presvedčená, že do septembra ešte minimálne dve deti pribudnú, do budúcnosti uvažujeme aj nad ďalším rozšírením. Základná škola Na Dolinách nám prenajala celé poschodie, deti teda budú mať dostatok miesta,“ teší sa Vlnková. Otvoriť plánujú tri triedy, v každej budú maximálne štyri deti, jeden špeciálny pedagóg a jeden asistent. Škola bude dostávať štandardné príspevky od štátu, rodičia detí budú prispievať mesačne približne 150 eur.
„Chceme deťom ponúknuť nadštandardné služby, tak ako doteraz. Deti budú chodiť raz do týždňa na hipoterapiu, v rámci vyučovania im bude poskytnutá arteterapia, muzikoterapia, felinoterapia či snoezelen.“
Integrácia je dôležitá pre všetkých
Prevádzka školy tohto druhu spolu s klasickou základnou školou prinesie mnoho výhod pre obe školy.
Pre súkromnú školu je to už vybudované zázemie, školská jedáleň či školský klub, pre deti zo základnej školy zas možnosť spoznávať deti, ktoré sú trochu iné. „Mám z toho veľkú radosť, pretože si myslím, že spoločne strávený čas v školskom klube so zdravými deťmi pomôže deťom vzájomne sa spoznávať a integrovať,“ hovorí Vlnková.
Podľa nej je integrácia už v detskom veku veľmi dôležitá. Nielen pre autistické deti, ale aj pre zdravé. „Naučia sa k sebe navzájom správať, reagovať na iné správanie. Zistia, že autizmus nie je nič hrozné, nič nebezpečné.
Tie deti sú len trošku odlišné. Pokiaľ zdravé deti, ale aj dospelí, nemajú skúsenosť, tak nevedia, ako to je, ako sa s nimi hrať, ako k nim pristupovať. Je to dôležité aby sa stretávali, aby sa navzájom dokázali pochopiť, akceptovať,“ dodala.
Predškoláci sú v soblahovskej horárni
V súčasnosti Občianske združenie Autis prevádzkuje špecializované zariadenie denného stacionára pre deti predškolského veku, kde tiež poskytuje odborné a terapeutické služby pre deti aj dospelých. Nachádza sa v bývalej horárni nad obcou Soblahov, ktorú mesto plánovalo odpredať, ale po prosbe občianskeho združenia zmenilo rozhodnutie a chatu prenajalo za symbolické jedno euro ročne.